פעילויות חינוכיות

העמותה מקיימת פעילות חינוכית-לימודית-חוויתית בבתי ספר בנושא תנועת הבריחה. ברמת השרון התקיימה הפעילות בעידוד אגף החינוך של העיריה, על-ידי המורים בבתי הספר ובשיתוף עמותת "מורשת הבריחה" ומנהלת גיל הזהב בעיר.

מידע נוסף על התערוכה הנודדת "ילדים בנתיבי הבריחה"  בדף העוסק בתערוכות.

לתיאום הצגת התערוכה הנודדת "ילדים בנתיבי הבריחה", או לקיום פעילות בנושא הבריחה בבית ספרכם, אנא צרו אתנו קשר!

 

חטיבת הביניים קלמן  (רמת השרון)

בהובלתה של אופירה מורד, סגנית פדגוגית-חברתית, התקיימה פעילות שהקיפה את תלמידי ביה"ס כולו בחשיבה רב שנתית ספירלית: כל שנה התלמידים נפגשו עם הנושא בהיבט אחר שלו. כל התלמידים שמעו, ברמה שכבתית, הרצאה של נציג עמותת הבריחה מלווה בסרט ובסיפור עדות של שורד, תושב העיר, שעבר בדרכי הבריחה, ובהמשך עבדו ברמת הכיתה עם המורים בעזרת חומרי לימוד שהעמותה מפתחת. נציג העמותה הגיע לשיחה עם התלמידים בחלק מהכיתות.

נושאי הפעילות לפי שכבות הגיל:

  • לכתות ז'  –  סיפור ארגון הבריחה על מרכיביו השונים ממעוף ציפור
  • לכתות ח' –  ילדים בנתיבי הבריחה, איסוף ילדים גם ממסגרות נוצריות ובתי הילדים
  • לכתות ט' –  ההיבט המדיני-ציוני של תנועת הבריחה – תרומת התנועה והשורדים להקמת המדינה                      
ד"ר מירי נהרי מרצה על הבריחה
סיפורו של שורד

 

חטיבת הביניים עלומים (רמת השרון)

בהובלה של אסתי אברהם, הרכזת החברתית של בית הספר, התקיימה פעילות שהקיפה את כל תלמידי החטיבה.

 בשלב הראשון נחשפו התלמידים ברמת השכבה לסיפור תנועת הבריחה על מרכיביו השונים, באמצעות הרצאה מלווה בסרט של נציג העמותה.

בשלב השני נפגשו התלמידים עם הנושא באמצעות התערוכה "ילדים בנתיבי הבריחה" שהוצגה בבית-הספר, ופעילות חוויתית בהקשר לתמונות המוצגות בה. הילדים התבקשו לבחור שתי תמונות שדיברו אליהם במיוחד או ריגשו אותם ולכתוב עליהן.

כתבה ילדה מכתה ז':

"התמונה הראשונה – ילדה יהודיה בטקס הנוצרי.. היא אולי לא יודעת שהיא יהודייה. תמונה שניה – ילדים ברחוב מוכרים סיגריות, ילדים שהם כנראה יתומים משוטטים ברחוב מוזנחים ורעבים… תמונה שלישית – חדר עם המון מיטות עליהן ילדים, חדר של ארגון הבריחה, והם נראים שמחים. התמונות גרמו לי להבין את הסיפורים של הילדים שכבר בגיל צעיר הפכו למבוגרים בגלל המלחמה. הם כבר לא ילדים הם שורדים"

 בשלב השלישי, לקראת  יום הזיכרון לשואה ולגבורה, התקיימה בביה"ס פעילות של "שולחנות עגולים". שורדי שואה שעברו בדרכי הבריחה ופעיל בריחה שהשתתף בבריחה כחיל בבריגדה, הגיעו לבית הספר וסיפרו את סיפור "אחרי המלחמה" שלהם לקבוצה של תלמידים, נציגי כיתות שונות. את הראיונות הללו צילמו תלמידי כיתת התיקשורת בבית הספר. התלמידים שהשתתפו בפגישה הביאו את הסיפור לתלמידים האחרים בכתותיהם.

הפעילות בבית הספר עלומים
תלמידים צופים בתערוכה "ילדים בנתיבי הבריחה"

 

יום הזיכרון לשואה ולגבורה

בשתי החטיבות הועלה יום השואה והגבורה בסימן תנועת הבריחה. הועלה זכרון אלה שניספו, אך גם הזיכרון של אלה ששרדו ומצאו את הדרך לחזור לחיים. סיפורם העולה הועלה במלל, בריקוד, בשיר ובסרט

טקס הזיכרון לשואה ולגבורה בבית הספר קלמן

 

התיכון המקיף למדעים ולאומנויות ע"ש רוטברג (רמת השרון)

 נושא הבריחה עולה זו השנה השלישית. בית-הספר אף זכה בפרס של ארגון יד-ושם על פרויקט בנושא הבריחה שנערך בשיתוף מנהלת גיל הזהב ועמותת מורשת הבריחה. השנה, בנוסף לחשיפה של תלמידים לנושאי הבריחה – חלק שמעו על הבריחה באופן כללי וחלק על הילדים באירגון הבריחה, התקיימו שלושה פרויקטים:

1) כיתת הקולנוע

במסגרת לימודי מולטימדיה בהדרכתו של אפי ברקוביץ, תרגלה קבוצת תלמידים צילום ראיונות. שלושה מרואינים מעמותת הבריחה הגיעו לבית-הספר, והתראיינו בפני המצלמות. החומר נערך לסרט קצר של ראיונות על הבריחה.

2) כיתת הנדסת מחשבים

בהנחיית עינת לוי מפתחת הכיתה עבור העמותה  כלי לארגון ולאחזור מידע על אנשים שעברו בדרכי הבריחה. ענבר  מור, מורה במגמה, יצר עבור העמותה ברקודים שיותקנו על שלטי דרך ב"שביל הבריחה" ביער קק"ל.

3) קבוצה בת 25 תלמידים, משכבות שונות

במסגרת התנדבות בקהילה יצרה הקבוצה, בהנחית הרכזת החברתית הדס שפיגל, מסגרת של "שיג ושיח" ב"קפה אירופה", שמופעל על-ידי שלי הראל ממנהל גיל הזהב פעם בחודש מגיעים התלמידים ל"קפה אירופה" ותורמים לפעילות מיוחדת לחברי הקפה. עמותת הבריחה יחד עם שלי והתלמידים של הדס הרימו שני אירועי "שיג ושיח" בנושא הבריחה. באירוע הראשון הועלה סיפור הבריחה וניצולים סיפרו מסיפורם האישי. האירוע השני התקיים ביום האהבה והוכנה תוכנית מיוחדת בנושא האהבה. מירי מעמותת הבריחה סיפרה סיפורי אהבה מהתקופה. התלמידים הכינו עוגיות בצורת לב וקישטו את האולם לכבוד האירוע, והכינו קטע מוסיקלי. תלמידה קראה  שיר שנכתב במיוחד ליום זה  ווהתלמידים הכינו משחק, שחייב שיתוף פעולה משעשע "עם צחוקים" בין התלמידים לבין הניצולים.

האירוע צולם ועתיד לעלות לרשת.